Hverdagsmomenter fra Bornholm - GARDUM

Hverdagsmomenter fra Bornholm

Udsigten fra Hammershus var helt fantastisk – og det ruskende gråvejr gjorde blot det hele endnu mere imponerende og dramatisk.
Vi boede i den lækreste suite med smuk havudsigt på Hotel Griffen i Rønne.
I løbet af vores dage på øen oplevede vi både vind og regn og lunt efterårsvejr med klar blå himmel – samt alt derimellem. Konklusionen var, at Bornholm er smuk i alt slags vejr.
Vi spiste både helt simpel men vellavede lokale specialiteter…
…Og ni-retters menuer i gourmetklasse. Men mere om dén del af turen i et andet indlæg (for der er godt nok meget at sige om maden på Bornholm!).
Vi kørte øen rundt i en lille bitte Toyota (som kæmpede med at komme op af de mange bakker, haha!). Næsten 350 kilometer blev det til i alt – hvilket var rimelig imponerende taget i betragtning, at øen kun er 130 km i omkreds.
Vi var en tur i spa inkl. massage på vores hotel. Så skønt!
Og vi prøvede både isbad og det udendørs (ikke-opvarmede!) saltvandsbasin. Pludselig forstår jeg folk der vinterbader!
Dueodde var et højdepunkt trods regn og hård blæst – så smuk en kontrast til norddelen af øens rå klipper og kuperede terræn.
Og så prøvede vi klippeklatring – hvilket var en både fantastisk og grænseoverskidende oplevelse (og jeg har aldrig haft så ondt i kroppen som bagefter – men det var det hele værd!).
Solnedgangsudsigt fra en jacuzzi kan i øvrigt også anbefales!

Så er jeg tilbage på pinden i Aarhus efter en helt fantastisk forlænget weekend på Bornholm. Nana og jeg var inviteret til solskinsøen af Billund Lufthavn og flyselskabet DAT (som flyver Billund-Bornholm ruten). Torsdag gik turen mod Billund Lufthavn, hvor vi startede dagen med en rundvisning og en tidlig frokost. Jeg har fløjet fra Billund flere gange, end jeg har tal på, så det var helt vildt sjovt at komme bag kulisserne og lære om, hvor meget der rent faktisk foregår for, at man som rejsende kan komme gnidningsfrit frem til sin destination. Vi fik også lov til at se cockpittet på flyet imens vi fløj, og for det ikke skal være løgn, fik jeg lov til at sidde med under landingen i Rønne Lufthavn (jeg tog selfies for at forevige det, men jeg er helt rød i hovedet af glæde og spænding, så dem får I lov til at slippe for – haha!).

I løbet af vores tre en halve dag på Bornholm har vi både kørt øen tynd, set rundkirker, besøgt Hammershus, besteget en klippevæg, besøgt hotellets skønne spa, shoppet lokale goodies, gået tur i hård kuling på Dueodde og generelt bare nydt hinandens selskab. At kunne kalde sådan en tur for arbejde og så endda at rejse alene med en af sine bedste veninder er rimelig tæt på drømmelivet!

Og nå ja: så fik vi spist stort set alt, hvad der kan spises på Bornholm. Fra helt simple men fantastiske røgvarer hos Svanneke Røgeri til 9 retters menuer med ditto vinmenuer på en kro i skoven – og alt derimellem. De gastronomiske oplevelser i løbet af weekenden har virkelig været i særklasse, og faktisk vil jeg gå så langt som at sige, at jeg fik mit livs bedste madoplevelse lørdag (som dermed tager førstepladsen fra en Michellin-anbefalet restaurant på Mallorca, som har haft førstepladsen i næsten halvandet år). Men alt det der med maden, det får I i et andet indlæg – for det kræver masser af billeder og plads.

I dag kommer mest af alt til at stå på udpakning af kuffert og indhentning af det forsømte arbejde fra slutningen af sidste uge. Helt simpelt og hverdagsagtigt, men det er heller ikke værst efter fire dage med så meget fart på og så mange oplevelser.

Vi blogges ved i morgen!